Skip to content

ROK 2025



WAŻNA INFORMACJA DLA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI NIEZAMIESZKAŁYCH, NA KTÓRYCH POWSTAJĄ ODPADY KOMUNALNE

Informujemy, że Rada Miejska Lądka-Zdroju na sesji w dniu 26 czerwca 2025 r. podjęła uchwałę nr XXI/112/2025 w sprawie przejęcia obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Oznacza to, że od dnia 1 kwietnia 2026 r. Gmina Lądek-Zdrój odbierać będzie odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.

Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, którzy:

– NIE CHCĄ być włączeni do gminnego systemu – w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia uchwały tj. do dnia 10 września 2025 r. mogą złożyć Burmistrzowi Lądka-Zdroju pisemne oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez gminę na podstawie w/w uchwały (w oświadczeniu właściciel nieruchomości wskazuje przedsiębiorcę, z którymi zawarł umowę oraz dołącza do oświadczenia kopię tej umowy, pod rygorem nieskuteczności oświadczenia),

– CHCĄ być włączeni do systemu – nie muszą składać żadnego oświadczenia, ale należy pamiętać, żeby w odpowiednim czasie wypowiedzieć obecnie zawartą umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, a do 1 kwietnia 2026 r. złożyć tutejszemu organowi deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy wytwórca odpadów komunalnych obowiązany jest je segregować. W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych, tak samo jak właściciele nieruchomości zamieszkałych, mają obowiązek segregowania i zadeklarowania odbioru każdej z pięciu frakcji odpadów komunalnych (papier, szkło, tworzywa sztuczne i metale, bioodpady i zmieszane odpady komunalne).

Właściciel nieruchomości może zadeklarować do odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych pojemniki o pojemności 120 l, 240 l lub 1100 l. Miesięczna opłata stanowić będzie iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników o określonej pojemności oraz stawki określonej w uchwale Rady Miejskiej Lądka-Zdroju. Przez zadeklarowaną ilość pojemników rozumie się iloczyn liczby pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz liczbę ich opóźnień.

Stawki opłat zostały określone Uchwała nr XXI/114/2025 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju z dnia 26 czerwca 2025 r. w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik (Dz. Urzędowy Województwa Dolnośląskiego z dnia 11.07.2025 r., poz. 3247) i wynoszą:

–  18,00 zł za pojemnik o pojemności 120 l;

–  35,00 zł za pojemnik o pojemności 240 l;

– 160,00 zł za pojemnik o pojemności 1100 l;

a w przypadku stwierdzenia braku segregacji odpadów będą to stawki odpowiednio

– 36,00 zł za pojemnik o pojemności 120 l;

– 70,00 zł za pojemnik o pojemności 240 l;

– 320,00 zł za pojemnik o pojemności 1100 l;


pliki do pobrania

oświadczenie 

uchwała nr XXI.112.2025 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju w sprawie przejęcia obowiązku odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne

uchwała nr XXI.113.2025 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju  w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości

uchwała nr XXI.114.2025 Rady Miejskiej Lądka-Zdroju w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik


 

Urząd Miasta i Gminy Lądek-Zdrój informuje, że usługę odbioru i zagospodarowania opadów komunalnych na terenie Gminy Lądek-Zdrój świadczy firma:
FBSerwis Zielony Wrocław Sp z o.o., ul. Atramentowa 10, Bielany Wrocławskie, 55-040 Kobierzyce

ZMIANY OD 1 STYCZNIA 2022r.

WYSOKOŚĆ OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI OD WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI, NA KTÓRYCH ZAMIESZKUJĄ MIESZKAŃCY

 

ODPADY ZBIERANE
W SPOSÓB SELEKTYWNY

ODPADY ZBIERANE
W SPOSÓB SELEKTYWNY
(z wykorzystaniem kompostownika do zbierania bioodpadów
dla nieruchomości jednorodzinnych)

1 osoba

 36,00 zł

 35,00 zł

2 osoby

 72 (36,00 zł x 2)

 70,00 zł

 3 osoby

 108 zł (36,00 zł x 3)

 105,00 zł

*opłata stanowi iloczyn mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi- 36,00 zł oraz 35,00 zł (w przypadku nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi z wykorzystaniem kompostownika do zbierania bioodpadów)

Na trzecie i kolejne dziecko w rodzinie (rodzice wychowujący 3 lub więcej dzieci) do lat 7 oraz do ukończenia 24 roku życia uczące się w systemie dziennym stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 1 zł (KARTA DUŻEJ RODZINY).

 

Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 2.” tj.:  art. 6m ust. 5 “Przepisu ust. 4 nie stosuje się, jeżeli właściciel nieruchomości złoży nową deklarację zmniejszającą wysokość: zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia”.

W przypadku zmian związanych z nieobecnością mieszkańca na terenie danej nieruchomości osoba składająca deklarację ma obowiązek przedłożyć odpowiednie dokumenty potwierdzające stałą nieobecność mieszkańca na terenie nieruchomości, wystawiony przez odpowiednie instytucje: (szkoły i uczelnie wyższe w przypadku osób uczących się w systemie dziennym zamieszkujących poza gminą, zakłady pracy w przypadku delegacji dłuższych niż jeden miesiąc, placówki opieki zdrowotnej, domy dziecka, zakłady karne, jednostki wojskowe, poświadczenie zamieszkania np. czasowe zameldowanie w innym miejscu w kraju lub za granicą, dokument potwierdzający, że mieszkaniec jest objęty opłatą za odbiór odpadów komunalnych w innej gminie).

TERMIN SKŁADANIA DEKLARACJI: – w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Deklaracje należy składać w Urzędzie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój: osobiście lub pocztą, w formie elektronicznej za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – ePUAP.

Opłaty należy uiszczać raz w miesiącu, do 15 dnia każdego miesiąca na indywidualny numer subkonta, który wpisany został w informacji o wysokości stawki, którą otrzymali Państwo z Urzędu Miasta i Gminy Lądek-Zdrój lub można go otrzymać pod numerem telefonu 74/8117873.

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZMIAN W GOSPODARCE ODPADAMI OD 1 STYCZNIA 2021 R.
NA TERENIE MIASTA I GMINY LĄDEK-ZDRÓJ

Burmistrz Lądka – Zdroju informuje, że zgodnie z uchwałą nr XXI/151/2020 Rady Miejskiej Lądka – Zdroju z dnia 13 sierpnia 2020 r., uchylająca uchwałę w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, od dnia 1 stycznia 2021 r. nieruchomości niezamieszkałe tj. przedsiębiorcy, hotele, sklepy, pensjonaty, firmy, przedsiębiorstwa, cmentarze, agroturystyki, ośrodki zdrowia, warsztaty, szkoły itp. przestają być objęte GMINNYM SYSTEMEM GOSPODARKI ODPADAMI.
Oznacza to, że wyżej wymienione podmioty będą zawierać umowy z przedsiębiorcą, który posiada wpis do rejestru działalności regulowanej.

Jednocześnie informujemy, że zgodnie z artykułem 6 ust. 1pkt 2 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy wykonując obowiązek w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych są zobowiązani do udokumentowania w Urzędzie Miasta i Gminy Lądek-Zdrój lub przesłanie e-mailem na adres: rolnictwo@ladek.pl w terminie maksymalnym do 15 stycznia 2021 r. dokumentu korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości poprzez okazanie umów i dowodów uiszczenia opłaty za te usługi.

Uwaga! Za nie wywiązywanie się z obowiązków ustawowych grozi kara grzywny, a kontroli umów może dokonywać Straż Miejska.


UWAGA MIESZKAŃCY!

W związku z rosnąca liczbą osób przebywających na terenie Gminy Lądek-Zdrój i tym samym wzrostem produkowanych odpadów komunalnych. Prosimy o dokonanie zmian deklaracji dla nieruchomość gdzie liczba mieszkańców się zwiększyła m.in. w związku :

  • z zamknięciem  szkół średnich i wyższych, prosimy o uwzględnienie w swoich deklaracjach dzieci i młodzieży które wróciły do miejsca zamieszkania na czas epidemii  (np. z internatów, akademików, z miejsc nauki ), .
  • w związku z powrotem osób z zagranicy (które do tej pory nie były uwzględniane w deklaracjach),
  • przyjazdem osób z innych miast.

Właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć  nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.

      W przypadku nie złożenia deklaracji zmieniających Gmina będzie prowadzić postępowania administracyjne.

Deklarację (podpisana przez osobę uprawnioną do podpisu) należy wysłać przez platformę ePUAP lub pocztą na adres ul. Rynek 31, 57-540 Lądek-Zdrój lub wrzucić do skrzynki wystawionej przed Ratuszem. Druk deklaracji dostępny jest na stronie www.ladek.pl w zakładce urząd-gospodarka odpadami.

 


1. PRAWO MIEJSCOWE
 
2. OPŁATY ZA ODBIÓR ODPADÓW KOMUNALNYCH
3. DEKLARACJE DO POBRANIA

DEKLARACJA ZAMIESZKAŁE 2022
DEKLARACJA DOMKI LETNISKOWE 2022

 

KLAUZULA INFORMACYJNA RODO
Klauzula_odpady

 
4. SPRAWOZDANIA
 
5. ADRESY ZBIERANIA ODPADÓW FOLII, SZNURKA ORAZ OPON POWSTAJĄCYCH W GOSPODARSTWACH ROLNYCH
Zbiórka folii odpadowej Eko Spektrum Wojciech Jarczak, ul. Wspólna 1, 45-837 Opole, tel. 606-967-774